Carl Gustaf Pettersson

CG

Personligt
Carl Gustaf Pettersson, ofta förkortad CGP eller CG. Av vännerna och sig själv oftast kallad Cege. Född den 6 augusti 1876 på Tenö och död 27 mars 1953 i Stockholm. Begravd på Skogskyrkogården i Stockholm.

Familjen
Föräldrar: Carl Wilhelm, jordbrukare och mamma Emma Syskon: Robert och John Hustru: Maria (Mia)
Barn: Oscar och Ester

Boplatserna
Fädernehemmet läg på Tenö - strax utanför Vaxholm i Stockholms mellanskärgård. Därifrån bar det av till grannön Ramsö. Han hade också adresser bland annat på Liljeholmen, Karlavägen, Jungfrugatan och i Waxholm. Sommarstället och hjärtat kom alltid att vara kvar på Ramsö. 

Debuten
Redan 1904 utmärkte sig den unge ingenjören och segrade i en internationell motorbåtstävling som ingick i Kielregattan. Båten han hade ritat och byggt tillsammans med sin broder Robert på deras första lilla varv på Ramsö, var 8 meter lång och 1,27 meter bred och hette Vikingen. Med denna båt vann Cege under åren 1904-05 fem förstapris.

Petterssonbåten
Den båttyp de flesta förknippar med CG Pettersson (men som inte alltid är ritad av honom) är en rundbottnad, kravellbyggd båt i mahogny eller furu, med rak stäv och tudelad akterspegel och en kraftig böj som binder samman den aktre, lägre delen av båten med ett högre fördäck under vilket ruffen med två, små, runda ventiler är inrymd. Typiska mätt är 7,70 x 1,70 m.

Racerbåtarna
De mest framgångsrika var racern Löpeld åt dir Rudolf Christensen och stegbåten Mr F åt dir Ernst Fuhr. Men de var inte de enda. Under 1:a världskriget blev bland annat de snabbgående båtarna Ariel, Racer och Tigram VII välkända. 

Seglaren och segelbåtarna
Cege ritade ett total segelbåtar och hans två första alster var en segelbåt och en isjakt. Seglingsintresset bibehöll han även då motorbåtarna strömmade från hans ritbord. Under många år hade hans egen segelbåt Maj, som han gjorde turer med tillsammans med sin fru. När isarna lagt sig tog CG ut sina isjakter Ismaj, Viking VI och Viking VIII.

Långresan
Långresorna blev många. Men på sommaren 1925 gav Cege sig iväg med några besättningsmän och apan Jocke på en resa Skandinavien runt, med den nio meter långa, spetsgattade Wiking X. Drygt 3200 sjömil (motsvarande en resa från Köpenhamn till New York) senare återkom den slitna båten och lika slitna besättningen till Stockholm i början på november samma år.

Inte bara ”Petterssonbåtar'
Cege konstruerade den lyckade Ruffmotorbåten som han blivit mest känd för, men konstruerade allt ifrån lastbåtar, turistbåtar, kanoter, pråmar, tullkryssare, beslag, flytande hotellannex, lotsbåtar, ut sjömätningsfartyg och mycket annat... 

Kunderna
Förutom varv och  företagskunder som AB Gösta Berg, Penta, Trim fanns en mängd privatkunder. Bland de namnen hittar Josef Sachs, Torsten Kreüger, Erik Åkerlund, Ludvig Nobel, Gustaf LM Ericsson, Bruno Liljefors, Dan Broström, Th Ax:son Johnsson, med flera av tidens storheter. Den enda kvinnliga kunden Cege hade under årens lopp, den frilufts-, skärgårds-, och båtlivsälskande friherrinnan Elise Åkerhielm, beställde en något större variant av den beprövade konstruktionen Wiking X.