CG Pettersson

CG Pettersson


Konstruerad av CG Pettersson,Och ritning är daterad den 18 April 1923 med nummer 630 A och B.

  • LöA 12,60 m

  • bredd 2,60m

  • djup 0,85 m

  • dpl 5900 kg

  • toppfart 13 knop, marschfart 8 knop och då med en bränsle förbrukning på 0,5 liter per distansminut med nuvarande motor som är en
    4 cyl Yannmar diesel 4JH3G-HTG på 100 hk

  • Orginalmotor Wisconsin 6 cyl bensin motor på 35 hk och vägde 700 kg utan backslag. Motor nr 2: Blev en Kermath på 125 hk som kom i redan 1929. Och motor nr3: Var en Penta EC 6 på 75 hk.Sedan så när vi köpte båten 1995 så fick vi med en motor en Volvo md 47 men den stod på en pall bredvid båten så den har förmodligen aldrig suttit i båten. Det troliga är att ägarna till båten insåg att båten var i mycket dåligt skick när denna motor skulle monteras och då blev Silva stående där på hamnplanen i Lomma då i början på 1970 talet.

  • 250 liter dieseltank i rostfri plåt ger alltså en aktionsradie på 500 nm på marchfart

  • 260 liter färskvatten i två separata rostfria tankar

  • 6st. kojplatser och då är de två av dessa i förpiken fällbara

  • 6 st blybatterier på 70 amp vardera och då är ett av dessa enbart avsett till att starta motorn,Dom är placerade under durken i förpiken för kompensera den idag mycket lättare motorn än originalets 700 kg.

  • 1st bränslecell som kan ladda våra batterier med 140 ampere per dygn.

  • kylskåp på 49 Liter samt en kyl/frysbox på 85 liter

  • vattenburen värme som värms med dieselpanna eller landström

  • gångvärme med utblås i styrplats/salong

  • varmvatten finns både i pentry och på toaletten

  • delar av orginalporslin från Rörstrand

  • stödsegel finns numera oxå ombord. (Tack Per)

  • Vi har även CGP orginal ritningar på Silva dessa är utförda i tusch på vaxad linneduk och är att betrakta som rena konstverk

Jollen som står på salongstaket är en sk Plymjolle där förvarar vi kapell fendertar osv. Går under det lite vanvördiga namnet takboxen.

En eldriven (på 4 hk) bogpropeller finns numera monterad sedan ett par år tillbaka. Vilket har medfört att ett visst lugn har infunnit sig ombord i trånga hamnar o slussningar.
Eller som Viola brukar uttrycka saken :Har ni problem med äktenskapet? köp en bogpropeller.

Byggd på Landin & Johanssons varv i Långedrag 1923-1924 åt GV Rundström, Gbg. Här finns ett visst mått av osäkerhet om hon verkligen blev klar och levererades som planerat. Det finns uppgifter som säger att varvet gick i konkurs 1924 och att SILVA blev stående halvfärdig medans affärerna reddes ut. Samt eventuellt även en flytt av hela varvets verksamhet till Önered.

Byggd i hondurasmahogny i skrovet, var 3:e stålspant och då kallar vi det ett komposit bygge vilket var mycket vanligt i Sverige vid denna tid. Det ger ett starkt o lätt skrov med köl o stävar i ek. Spant o däcksbalkar i ask. Silva har även en blyköl på 320 kg. Idag är ca 70% av botten av norrländsk kärnfura. Samt de galvade järnspanten och bottenstockarna utbytta mot nytt i rostfritt stål totalt 48 st spant och 24 st bottenstockar samt all skruv o nit som håller dessa på plats.

Bygget av Silva finns beskrivet med ritningar i Seglarbladet 1924 nr 8 & 9.

Silva har stått uppställd på land i Lomma från början på 70 talet till 1995. Där vår bäste kompis Erik såg henne på hamnplan med en till salu skylt fastspikad på stäven när han var nere o hälsade på sin blivande hustru Karin. Transporterades sådeles till Ekerö på lastbil hösten 1995 för renovering och åter sjösatt den 2 nov 2001. Under dessa 7 år lades det ner drygt 9 tusen arbetstimmar på renoveringen,Och efter sjösättningen 2001 har vi bla:Byggt inredningar i förpiken och akterruffen, För och akterdäcket har lagts om i massiva Oregonpine ribbor som är koniska alltså bredare mot mitten på båten,Och nu senast så håller vi på att byta till fasett slipat glas i salongs sidorna, Så i och med detta så har vi passerat tio tusen timmar med god marginal för att återställa våran Silva i ett fint skick.

Vi har efter renoveringen besökt alla länder i Skandinavien och i Sverige så har vi bland annat varit och besökt Höga kusten några gånger och vidare upp till Holmön/Umeå,Vänern och Vättern,Göteborgs skärgård,Skåne och Blekinge,Dalslands,Falsterbo och Kinda kanaler och Göta kanal åtskilliga gånger och så Glafsfjorden upp till Arvika.


Ägarlängd.

1923-1960 GV Rundström, Göteborg
1961-1968 Lars Olsson, Malmö
1969-1970 Jonny Petersson,Calle Bergström,Dennis Olsson, Lomma
1971-1975 Roland Pirrå, Limhamn
1976-1988 Konsortiet Niklas Jonsson, Lomma.
1988-1994 Karl Erik Ohlsson, Lund
1995-         Anders och Viola Widström, Ekerö


K-märkt

Salongsmotorbåten Silva har blivit K-märkt 2012 av Sjöhistoriska Museet.

Text från Sjöhistoriska Museets hemsida"

Silva tillhör den äldre generationen fritidsbåtar som tillverkades i ett exemplar med egen ritning. Genom åren har den genomgått en del ombyggnader. Efter över 15 år på land har nuvarande ägare genomfört en omfattande nödvändig upprustning. Tack vare ägarens erfarenheter och det dokumentationsmaterial som finns kvar, har resultatet blivit en båt som nu fått ett utseende nära ursprunget. Det dokumentationsmaterial med bland annat i form av fotografier, som ägaren visat gör att båtens historia kan följas på ett förtjänstfullt sätt. Statens maritima museer anser sammantaget att Silva är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.

Byggd 1923, ägaren bosatt i Ekerö, Stockholms län
Typ: Salongsmotorbåt
Konstruktör: C G Pettersson (ritning nr 630)
Byggd: 1923 på Landin & Johansson, Långedrag
Material och mått: Trä, längd 12,60 m, bredd 2,60 m.
Motor: Yanmar 100 Hk, ursprungligen en Wisconsin bensin 6:a, 35 Hk

Silva i Dalslands kanal 2018

IMG_1930.jpeg

Stockholms ytterskärgård 2021